מהן הסכנות הקיימות בטיפולי שיניים בהרדמה מלאה

שיניים זמניות בהליך השתלת השיניים
על שיניים זמניות בהליך השתלת השיניים
31 במאי 2019
טיפים על טיפול שורש
טיפים על טיפול שורש
31 במאי 2019

מהן הסכנות הקיימות בטיפולי שיניים בהרדמה מלאה

מדריך קצר להליך ההרדמה

רוב האנשים העומדים לעבור טיפולי שיניים בהרדמה מלאה מתעניינים בעיקר במומחיות של רופא השיניים המבצע את הטיפול ואינם משקיעים תשומת לב ובירור רב מיהו הרופא המרדים ובאילו דרכים תתבצע ההרדמה, וחבל. עבודתו של הרופא המרדים חשובה להצלחת הטיפול ולמניעה של סיבוכים, לעתים בלתי הפיכים, העלולים להתעורר כתוצאה מטיפולי ההרדמה. בין הסיבוכים הנפוצים אפשר למנות בעיות בלב, בעיות במערכת העיכול, בחילות והקלות, בעיות נשימה וכאבים שונים.

מדריך קצר להליך ההרדמה

הרדמה מלאה היא הליך המוגדר כמצב הפיך של חוסר הכרה ואיבוד של תחושת הכאב הנגרם כתוצאה מהחדרת תרופות הרדמה לגוף. תרופות ההרדמה הם תרופות בעלות מאפיין הפיך, כאשר השפעת התרופות פגה, הגוף חוזר למצבו הרגיל.

 חומרי ההרדמה יכולים להינתן במספר צורות, בצורה של שאיפה דרך מסכה המולבשת על האף והפה, דרך הווריד, דרך השרירים או גם באמצעות של חומרי הרדמה הניתנים דרך הפה או בצורת נרות, דרך הרקטום.

הצוות המבצע את טיפולי השיניים בהרדמה מורכב מרופא שיניים, מסייעת, מרופא מרדים ואחות חדר ניתוח או אחות שהתמחתה בתחום ההרדמה. בחדר הטיפולים, נוסף על הציוד של רופא השיניים, יהיה ציוד מיוחד להרדמה כולל מכשיר החייאה לשעת חירום.

בעת טיפול השיניים, המטופל יהיה מחובר לצינורות ולמכשירי ניטור שיאפשרו מעקב אחרי המערכות של הגוף ואחרי תפקודי הגוף. משך זמן ההרדמה תלוי בסוג הטיפול שעובר המטופל, יש טיפולים הדורשים הרדמה קצרה בת חצי שעה ויש הדורשים  זמן הרדמה ממושך יותר. בכל זמן של הרדמה, לקראת סוף הטיפול יודיע רופא השיניים למרדים על הסיום הקרוב והרופא המרדים יתחיל בתהליכים אשר יחזירו את המטופל להכרה.

לאחר סיום הטיפול ישהה המטופל בחדר התאוששות תחת פיקוח של הרופא המרדים. רק לאחר שהרופא המרדים יוודא כי כל מערכות הגוף חזרו לתפקוד תקין הוא ישחרר את המטופל לביתו, רצוי בלוויית אדם מבוגר.

מהם הסיבוכים האפשריים

 סיבוכי נשימה המאופיינים במצב של חוסר אספקה של חמצן לתאים. סיבוך נוסף הוא קשיים בנשימה המאופיינים בנשימות כבדות הנגרמות בדרך כלל בשל מינון יתר של חומרי ההרדמה או בשל חסימה חלקית של נשימת האוויר. בדרך כלל אלו קשיים זמניים החולפים עוד במהלך הטיפול, אך ייתכנו גם נזקים בלתי הפיכים בדרכי הנשימה כתוצאה מתת לחץ על דרכי הנשימה או בשל שאיבה של נוזלים, דם או תכולת הקיבה אל מערכת הנשימה.

 הרדמה מלאה עלולה לגרום לבעיות במערכת הלב כמו חסימה של מערכת בקרת הלב בשל גירוי העצב התועה או הפרעה בקצב הלב בשל חומרי ההרדמה או  אינטראקציה של חומרי ההרדמה עם תרופות אחרות.

בעקבות ההרדמה ייתכנו בעיות במערכת העיכול כמו בחילות או הקאות הנמשכות זמן רב מעל הממוצע הסביר.

 סיבוכים מטבוליים כמו נזק לכליות או לכבד בשל השפעת חומרי ההרדמה.

נזק למערכת העצבים כתוצאה של לחץ על מוח העצם עקב תנועות חדות של הראש במשך התהליך או ניוון מוחי עקב אי אספקת חמצן למוח בעת ההרדמה.

לטיפולי שיניים בהרדמה מלאה יש יתרונות רבים

הסיבוכים הנגרמים כתוצאה מטיפולי שיניים בהרדמה מלאה הם נדירים, ולכן רופאים רבים ממליצים על טיפולי שיניים בהרדמה בשל היתרונות הרבים.

גם אם המטופל סובל מרמת חרדה דנטאלית גבוהה, רמת החרדה אינה משפיעה על איכות וביצוע הטיפול בשל העובדה שהמטופל אינו מודע לטיפול ואינו חש כל כאב במהלכו.

טיפולי שיניים בהרדמה מלאה מאפשרים ביצוע של כל הטיפול, או הטיפולים, בפעם אחת ומהווים חיסכון משמעותי בזמן.